Limes fietsroute deel 3
Limes fietsroute deel 3 Roemenië (2023)
-
Lang leve de specialist
Alles wat wij doen en verkopen is fietsvakantie-gerelateerd.
-
Fietsen maakt het hoofd leeg en het hart open
Even niet presteren. Beginnen, en de rest komt vanzelf op je af.
-
Eenvoudig gelukkig is gelukkig eenvoudig
Misschien wel de grootste rijkdom van een fietsvakantie.
Productomschrijving
Video Product
Productomschrijving
Limes fietsroute deel 3: 1000 km - Van de Roemeense grens tot aan de Zwarte Zee - Clemens Sweerman.
Dit is een uitgave van Europafietsers
De grens (Limes) strekte zich uit vanaf de Noordzee bij Katwijk, langs Rijn en Donau tot aan de Zwarte Zee. De fietsroute biedt je een gids om op aantrekkelijke en relatief gemakkelijke manier dwars door Europa te fietsen naar Hongarije en Roemenië. De resten van de verdedigingswerken (wallen, forten en wachttorens) zijn op veel plaatsen nog tastbaar aanwezig. Het Duitse deel van de Limes staat sinds 2005 op de Unesco Werelderfgoedlijst.
Deel 3 is een voortzetting van de twee delen, die de fietser dwars door Europa hebben geleid naar het Hongaarse Gyula, dichtbij Roemenië. Leidraad vormt de noordgrens van het Romeinse wereldrijk - de Limes -, die zich aan het begin van onze jaartelling uitstrekte van de Noordzee bij Katwijk tot aan de Zwarte Zee rond de Donaudelta. Het thema leent zich bij uitstek voor een fietstrektocht door een voor velen onbekend land, dat binnen enkele jaren bij de Europese Unie zal behoren. De route doorkruist Transsylvanië met een grote boog oostwaarts over de Draculapas naar de beroemde kloosters van de Bukovina en leidt door Moldavië naar de Donaudelta. Na 1280 kilometer eindigt de route in de Romeinse havenstad Tomis, het huidige Constanta. Na de kloosters kan echter ook een deel van de route teruggefietst worden.
In Roemenië krijgt de route een totaal ander karakter. De vlakke Puszta maakt plaats voor bergketens van de Karpaten, met enkele passen tot 1250 meter hoogte. De voor fietsers geschikte wegen zijn meestal matig onderhouden, de voorzieningen onderweg beperkt en vaak sober. Men moet zich instellen op een arm land met grote tegenstellingen en zonder enige luxe in de talloze dorpjes. De wat avontuurlijk ingestelde fietser kan echter volop genieten van uiteenlopende landschappen, een overwegend vriendelijke bevolking en een rijke nog grootdeels authentieke cultuur.
De route doorkruist Transsylvanië met een grote boog oostwaarts over de Draculapas naar de beroemde kloosters van de Bukovina en leidt door Moldavië naar de Donaudelta. Na 1280 kilometer eindigt de route in de Romeinse havenstad Tomis, het huidige Constanta. Een routeverkorting, die de kloosters niet aandoet, is in beide richtingen beschreven. Deze kan behalve als routeverkorting ook worden gebruikt om na de kloosters een rondje terug te fietsen naar Vatra Dornei (met treinstation).
De gehele route bestaat uit 3 delen:
• Deel 1: Katwijk - Regensburg
• Deel 2: Regensburg - Roemeense grens (Gyula)
• Deel 3: Roemeense grens - Zwarte Zee
Beschrijving route
Deel 1 van Katwijk naar Regensburg 1000 km
In Nederland zijn vooral Romeinse fundamenten, gebruiksvoorwerpen en munten gevonden. In Duitsland is het wallensysteem in het landschap vaak nog zichtbaar. Een aantal Castella is met wachttorens gerestaureerd. In beide landen passeer je steden met Romeinse oorsprong. Rijn, Main en enkele kleinere rivieren bepalen het aantrekkelijke landschap en vormen een route die ook voor beginners goed te fietsen is. Wie de omgeving van Frankfurt wil mijden kiest voor de alternatieve route (met enig klimwerk) door de Taunus.
Deel 2 van Regensburg naar de Roemeense grens 1100 km
Of je nu kiest voor dit deel als voortzetting van de tocht naar het oosten of als op zichzelf staande Donau-fietsroute: dit stuk naar de Hongaarse Puszta is eenvoudig te fietsen over kleine wegen en fietspaden. Een alternatieve route langs het Balatonmeer (in één richting beschreven) is wat heuvelachtiger.
Deel 3 van de Roemeense grens naar de Zwarte Zee 1000 km
De hoofdroute doorkruist Transsylvanië, over de Draculapas naar de beroemde kloosters van de Bukovina en leidt door Moldavië naar de Romeinse havenstad Tomis, het huidige Constanta in de Donaudelta. Een routeverkorting die de kloosters niet aandoet, is in beide richtingen beschreven. De route heeft een totaal ander karakter dan deel 1 en 2. Met de bergketens van de Karpaten en enkele passen tot 1.250 meter, soms matig onderhouden wegen, beperkte en sobere voorzieningen, vereist dit deel een goede conditie. Roemenië is nog steeds een arm land met grote tegenstellingen en zonder luxe. De avontuurlijke fietser vindt echter uiteenlopende landschappen, een overwegend vriendelijke bevolking en een rijke -nog grotendeels authentieke- cultuur.
Digitaal bladeren aan de hand van zelfde soort fietsgids Groene Weg
De fietsgidsen
• Kaartjes met de route
• Navigatietekst (in beide richtingen) met indicatie van voorzieningen
• Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
• Informatie over historie en toeristische bezienswaardigheden
• Overnachtingslijsten
• Informatie over vervoer
• VVV-adressen
Hoofdkenmerken op een rij
Taal | Nederlands |
---|---|
Schrijver | Clemens Sweerman |
Uitgever | Europa Fietsers/Pirola |
Jaar van uitgave | 2023 |
Artikelnummer | 315141 |
EAN / ISBN | 9789064559273 |
Reviews 1
-
Fietsen in Roemenië
Gepost op
Wij hebben zomer 2019 een klein stukje van deze route gefietst (gestart in Wenen, Limes deel 2), tot aan Buru (vlak voor Cluj-Napoca). We zijn van de route afgeweken omdat we onderweg verhalen hoorden over de Transalpina pas en hier graag naartoe wilden. Het eerste deel van Roemenië, tot aan de eerste heuvels van Transsylvanië, is even moeilijk. Door het grensverkeer en het ontbreken van snelwegen zijn de wegen druk en gevaarlijk. We zijn meermaals van de grote weg afgeweken om over kleine (onverharde) weggetjes te fietsen, maar dit eindigde vaak in een modderbad en één keer zelfs in een rivier. Die gelukkig wel gewoon door te waden bleek met de fiets. Het was overigens wel mooi... In de heuvels worden de wegen rustiger, al is een drukkere weg soms onvermijdelijk. Het wegdek is soms slecht en op kleinere wegen vaak (gedeeltelijk) onverhard, maar ze zijn druk bezig om nieuwe wegen aan te leggen. De landschappen in Transsylvanië zijn mooi, maar je moet wel iedere dag rekenen op een (klein) buitje. De Buces pas is prachtig. In de dorpjes waan je je soms 100 jaar terug in de tijd. De Roemenen zijn verlegen en spreken matig Engels (jonge mensen trouwens wel), maar ze zijn wel vriendelijk. Er zijn weinig tot geen campings, maar soms mag je bij een pension in de tuin slapen. Je moet wel vaak onderhandelen over de prijs! Wild kamperen is in Transsylvanië en de Karpaten geen probleem, we hebben op de mooiste plekken gestaan. Ook water is in de bergen geen probleem. Om de zoveel tijd zijn er bronnetjes langs de weg met heerlijk drinkwater. Sommige bronnen op het platteland hebben een eismaak, maar je kan het prima drinken. Het is aan te raden om een waterfilter mee te nemen, zodat je ook gewoon water uit bergbeekjes kan filteren en drinken. De Transalpina was pittig maar absoluut prachtig. Fietsen in Roemenië is avontuurlijk, maar ook echt ontzettend mooi. Wij ondernamen deze reis op twee tour fietstjes, die veel te verduren kregen op de onverharde wegen, maar die de tocht dankzij twee fantastische fietsenmakers (eentje in Crisineu-Cris en eentje in Drobeta) prima doorkwamen.