Fietsgids Groene Weg Naar De Middellandse Zee 1
Fietsgids Groene Weg Naar De Middellandse Zee 1
-
Lang leve de specialist
Alles wat wij doen en verkopen is fietsvakantie-gerelateerd.
-
Fietsen maakt het hoofd leeg en het hart open
Even niet presteren. Beginnen, en de rest komt vanzelf op je af.
-
Eenvoudig gelukkig is gelukkig eenvoudig
Misschien wel de grootste rijkdom van een fietsvakantie.
Productomschrijving
Video Product
Productomschrijving
Groene weg naar de Middellandse Zee deel 1 - Maastricht - Marnay (600km)
Deel 1: Maastricht - Marnay, 600 km (druk 2020)
Deze route loopt van Nederland via België, Luxemburg en Oost-Frankrijk naar de Middellandse Zee en mijdt daarbij druk verkeer en grote steden. In het eerste deel domineren weidse heuvellandschappen en de lieflijke oevers van de Saône. In deel twee vind je een overweldigend landschap, maar ook eeuwenoude cultuur in Orange en Avignon en van Gogh-achtige sfeer in en rondom Arles. Uiteindelijk voert het vlakke land van de Camargue je naar de Middellandse Zee.
De route leidt voor het grootste deel over secundaire wegen van uitstekende kwaliteit: geasfalteerd, behoudens enkele jaagpaden. Met 2 varianten voor de aanloop (Ardennen en Vennbahn) is er keuze voor pittige of geleidelijke klimmen. In Zuid-Frankrijk heb je de keuze uit de kust bij de Rhônedelta, en een variant die naar Narbonne leidt.Informatie over de totale route
Deel 1: Maastricht - Marnay, 600 km (druk 2020)
De hoofdroute verlaat Maastricht zuidwaarts langs de Maas en slingert al snel omhoog de Ardennen in. Dat is inderdaad even werken, maar de spectaculaire uitzichten maken alles goed. Van tevoren een beetje infietsen, dan heeft u er minder moeite mee en geniet u des te meer. Via een hoogste punt van 560 meter daalt u af naar de Amblève en fietst weer geleidelijk langs de Lienne omhoog naar een golvend plateau met bossen en weiden. Ter hoogte van Bastogne is het zwaarste achter de rug en duikt u Luxemburg in. Via de Sûre en Alzette gaat het langs de stad Luxemburg naar Bettembourg en dan Frankrijk in. Daar volgt het rustig golvende landschap van de Lorraine met eenzame dorpjes, fel-gele koolzaadvelden en nevelige verten. Via de stadjes Lunéville, Charmes en Darnay wordt via de oevers van de Saône het plaatsje Marnay in het Departement Vosges bereikt, waar Deel 1 eindigt (Hier kunt u via Ring 2 van het Fietsweb overstappen op een andere fietsroute). U kunt ook een alternatieve route door de Ardennen kiezen. Die gaat vanuit Maastricht langs Tongeren, dan via Huy naar Rochefort en via St.Hubert naar Bettembourg onder Luxemburg. Daar wordt de hoofdroute weer bereikt. Een verschil met de hoofdroute is, dat het klimwerk na Maastricht nog een dagje uitgesteld wordt, zodat u eerst wat kunt infietsen voordat u omhoog gaat. Qua schoonheid doen beide routes weinig voor elkaar onder.
Deel 2: Marnay-Stes. Maries-de-la-Mer 620 km (druk 2022)
Vanuit het Departement Vosges rijden we zonder veel klimwerk verder zuidwaarts, de Franse Jura binnen. Na Poligny beklimmen we het Juraplateau, waar het hoogste punt van deze route ligt (600m). Dit parkachtige landschap biedt fraaie uitzichten en wordt gevolgd door een mooie afdaling langs de oevers van de Ain met zijn stuwmeren. Na Loyettes nemen we niet het drukke Rhônedal, maar blijven we wat oostelijker een aantal rustige, maar golvende landelijke weggetjes volgen, waardoor we bevolkingscentra als Lyon en Vienne vermijden. We passeren daarbij ruige rivieren als de Isère (bij Romans) en de Drôme (bij Crest) en niet te hoge, maar uniek gelegen pasovergangen als Pas de Lauzens (500m). Al dat fraais kost enig klimwerk, maar u bent nu wel ingefietst zodat u volop kunt genieten. Na een laatste hoogtepunt van 480 meter is het de resterende 160 kilometer comfortabel afdalen en verder fietsen over de vlakke weg. Via Orange gaat het langs de Rhône naar Avignon, een rustdag waard. Na Arles rijdt u het laatste stuk van de route door het unieke deltalandschap van de Camargue, met zijn rijstvelden, bamboebosjes, vogels en wilde paarden. Tenslotte bereikt u het eindpunt van uw fietstocht, het voormalige vissersplaatsje Stes.Maries-de-la-Mer. Liefhebbers kunnen nog langer genieten door een extra rondje te fietsen over de dijk rond het Etang de Vaccarès met zijn beroemde flamingo's. Verder is er nog een alternatieve route van 280 kilometer opgenomen voor degenen die liever richting Pyreneeën willen fietsen. Even voor de stad Orange buigt deze route westelijk af en gaat via de wijngaarden van de Languedoc en de Gorges de l'Hérault naar het kustplaatsje St.Pierre-sur-Mer, vlakbij de stad Narbonne. Van Narbonne gaat er een fietsbus naar huis. Volhouders kunnen hier de Katharen-Baskenfietsroute oppikken en langs de Pyreneeën verder fietsen naar Biarritz.
Digitaal bladeren aan de hand van zelfde soort fietsgids Groene Weg:
De fietsgidsen
• Kaartjes met de route
• Navigatietekst (in beide richtingen) met indicatie van voorzieningen
• Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
• Informatie over historie en toeristische bezienswaardigheden
• Overnachtingslijsten
• Informatie over vervoer
• VVV-adressen
Hoofdkenmerken op een rij
Taal | Nederlands |
---|---|
Schrijver | Jules Noyons & Peter van Rossum |
Uitgever | Fietsvakantiewinkel |
Jaar van uitgave | 2020 |
Artikelnummer | 410158 |
EAN / ISBN | 9789064558863 |
Reviews 7
-
Prima boekje
Gepost op
Ik rijd GPS: ook bij dit boekje prima track. Verder lees ik voor wat afleiding en ben ik geïnteresseerd in de voorzieningen en vooral campings. Deze zijn prima opgenomen.
Oh, en mooi fietsen over goede route. Niet druk, veel vrijheid, lekker. -
Mooie route
Gepost op
Een hele mooie route gefietst in zomer 2019. De boekjes geven zeer veel informatie over campings/fietsenwinkels. In combinatie met de route app is zeer goed te navigeren.
De route ging in noord-Frankrijk vaak over verbindingswegen, die niet druk zijn, maar waar wel hard gereden kan worden. Dat vond ik niet prettig. Soms gaat de route bij voorkeur over vlakke, drukke wegen dan over steile rustiger weggetjes. Dat had beter gekund. Een te drukke weg was er voor Vic-Sur-Seille richting zuiden.Vanaf Charmes naar het zuiden was de weg ook druk en een stil alternatief was mogelijk maar vereiste wel extra klimwerk.
-
Goede gids
Gepost op
Van de zomer gaan we voor de tweede keer deze route rijden. De vorige keer is al 8 jaar geleden dus hebben we de laatste edities besteld. Prima gidsen, goed beschreven, duidelijke kaarten. Fijn dat alle campings, winkels etc op de route beschreven zijn, dat is erg handig. Net als de vorige keer rijden wij alleen op de routeboekjes, geen Garmins o.i.d.. Dat gaat prima, bij twijfel kijken we op google, werkt net zo goed. We hebben er weer zin in. -
Gedetailleerde beschrijving
Gepost op
Gedetailleerde beschrijving, makkelijk te volgen. Handig dat je kan zien wanneer je een camping of winkel kan vinden, want die zijn in het Noorden van Frankrijk best schaars. Ontzettend mooie route. Heb erg genoten van de reis! -
De Groene Weg van zuid naar noord
Gepost op
Zomer 2017. Wij reden de Groene Weg 1-2 vanaf Avignon terug naar Nederland. Het terug lezen in de boekjes is wat lastig en in een enkel geval leidde de gps-track ons daardoor via straten tégen de richting in. Maar met een gps als basis is de route omgekeerd heel goed te doen.
De route is ongetwijfeld bewust heel 'groen' gehouden, maar wij hadden de route hier en daar wel dóór i.p.v. óm een stad (zoals bij Orange) willen leiden.
Op veel plekken moet flink geklommen worden, dus enige ervaring daarmee is aanbevolen. Wij reden gemiddeld ongeveer 75 km per dag.
Het 'binnenland' van Frankrijk is behoorlijk ontvolkt geraakt en daardoor maken veel dorpjes een doodse indruk. Ook iets om rekening mee te houden bij het inslaan van proviand. Ook het vinden van een hotel op de bonnefooi gaat niet overal lukken. Sommige hotels die in de boekjes genoemd worden bestaan ook als zodanig niet meer. Wij reserveerden uiteindelijk twee dagen van te voren via internet een hotel, een 'chambre d' hôte', of een 'gite'. Doe dat desgewenst dan wél in een plaatsje met een restaurant die die dag ook open is (!). De leukste ervaringen hadden wij de in de chambreerde d' hôtes. In sommige gevallen kunnen de eigenaren ook een diner bereiden.
Als alternatief voor de route door de Ardennen reden wij door de Eifel; voor een deel een hele mooie route langs de Rur door een nationaal park (zoek op internet Vogelsang IP).
Een punt van kritiek op de boekjes is de kwaliteit van de topografische kaart. Onderweg ontmoetten wij een Nederlander met een oudere uitgave waarin een veel betere kaart (Michelin?) gebruikt was. Eventueel toch ook maar losse kaarten meenemen.
O ja, laat niet na een bezoek te brengen aan Musée Ledoux in de Saline Royale in Arc et Senans. Speciaal aanbevolen voor liefhebbers van architectuur! -
Prima route, goed boekje
Gepost op
Vier jaar geleden maakten wij onze eerste grote fietstocht, en dat was de Groene Weg naar de Middellandse Zee. En wat een ervaring! Het grootste deel van de route liep over prima begaanbare, rustige wegen. En los van het toch wat verlaten deel van Noord-Frankrijk hebben we vooral genoten van de schitterende gebieden waar we doorheen fietsten. Voor wie meer wil weten: lees ons dag-tot-dag resiverslag op https://www.wegopdefiets.nl/groene_weg_van_dag_tot_dag/ . En het boekje was uitstekend bruikbaar, zeker in combinatie met een fietsGPS! -
De Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 1
Gepost op
Met volle teugen genoten van deze fantastische route die ik tot aan Marnay heb gefietst.
In het begin had ik het idee dat de beschrijving niet op de fiets maar achter de computer was gemaakt, vooral omdat er straatnamen werden genoemd waar geen bordjes van te vinden waren maar dit geldt alleen voor het deel tot aan de Vennbahn.
De Vennbahn was een speciale ervaring, vooral de viaducten vond ik spectaculair en de tunnels heel bijzonder.
Noord Frankrijk is vrij sober en voor camping overnachtingen is het soms even puzzelen maar de natuur is prachtig.
Deze route heb ik gecombineerd met de Eurovelo 6 richting de Loire.