Fietsvakantiewinkel.nl

Bij ons betaalt u veilig!

Betaalmethodes
Winkelwagen 0 producten €0,00
0 product in winkelwagen
Subtotaal (excl. verzending) € 0,00
  • Verzending vanuit NL ± 5 werkdagenVerzending vanuit NL ± 5 werkdagen
  • Grootste aanbod fietskaarten en -gidsenGrootste aanbod fietskaarten en -gidsen
  • Mail uw vraagMail uw vraag
  • Slechts € 2,95 verzendingSlechts € 5,95 verzending (BE)
Limes fietsroute deel 3 Artikel nr. 315141 Schrijver: Europafietsers / Sweerman

Limes fietsroute deel 3

Artikel nr. 315141 Schrijver: Europafietsers / Sweerman

Limes Fietsroute Deel 3 - 1000 km - Van de Roemeense grens tot aan de Zwarte Zee


De Limes Fietsroute, deel 3:
- Hoofdroute 950 km
- Hódmezövásárhely / Gyula - Zwarte Zee
- Historische fietsreis langs noordgrens van vroegere Romeinse Rijk
- Auteur: Sweerman
- Pagina's: 74
- Uitgave: feb. 2017
- Nederlandstalig

Wijzigingen en ervaringen site Europafietsers

Beschrijving Fietsroute
Deel 3 is een voortzetting van de twee delen, die de fietser dwars door Europa hebben geleid naar het Hongaarse Gyula, dichtbij Roemenië. Leidraad vormt de noordgrens van het Romeinse wereldrijk - de Limes -, die zich aan het begin van onze jaartelling uitstrekte van de Noordzee bij Katwijk tot aan de Zwarte Zee rond de Donaudelta. Het thema leent zich bij uitstek voor een fietstrektocht door een voor velen onbekend land, dat binnen enkele jaren bij de Europese Unie zal behoren. De route doorkruist Transsylvanië met een grote boog oostwaarts over de Draculapas naar de beroemde kloosters van de Bukovina en leidt door Moldavië naar de Donaudelta. Na 1280 kilometer eindigt de route in de Romeinse havenstad Tomis, het huidige Constanta. Na de kloosters kan echter ook een deel van de route teruggefietst worden.

In Roemenië krijgt de route een totaal ander karakter. De vlakke Puszta maakt plaats voor bergketens van de Karpaten, met enkele passen tot 1250 meter hoogte. De voor fietsers geschikte wegen zijn meestal matig onderhouden, de voorzieningen onderweg beperkt en vaak sober. Men moet zich instellen op een arm land met grote tegenstellingen en zonder enige luxe in de talloze dorpjes. De wat avontuurlijk ingestelde fietser kan echter volop genieten van uiteenlopende landschappen, een overwegend vriendelijke bevolking en een rijke nog grootdeels authentieke cultuur.

De route doorkruist Transsylvanië met een grote boog oostwaarts over de Draculapas naar de beroemde kloosters van de Bukovina en leidt door Moldavië naar de Donaudelta. Na 1280 kilometer eindigt de route in de Romeinse havenstad Tomis, het huidige Constanta. Een routeverkorting, die de kloosters niet aandoet, is in beide richtingen beschreven. Deze kan behalve als routeverkorting ook worden gebruikt om na de kloosters een rondje terug te fietsen naar Vatra Dornei (met treinstation).

Aansluitende fietsroutes:
Dat Limes deel 1 en deel 2 hieraan voor af gaan, moge duidelijk zijn. In Roemenie is ook heel goed de Donau te volgen, eea staat beschreven in Bikeline's Donauradweg 5.

Aanbevolen begeleidingskaart:
Freytag & Berndt Transylvania 1:400.000

lees verder
Verzending
Binnen 1 dag
€ 17,95
EUR 17.95
VWO Tracking image
  • Productomschrijving
  • Ervaring/Reisverslag
Limes fietsroute deel 3

Limes Fietsroute Deel 3 - 1000 km - Van de Roemeense grens tot aan de Zwarte Zee

De Limes Fietsroute, deel 3:
- Hoofdroute 950 km
- Hódmezövásárhely / Gyula - Zwarte Zee
- Historische fietsreis langs noordgrens van vroegere Romeinse Rijk
- Auteur: Sweerman
- Pagina's: 74
- Uitgave: feb. 2017
- Nederlandstalig

Wijzigingen en ervaringen site Europafietsers

Beschrijving Fietsroute
Deel 3 is een voortzetting van de twee delen, die de fietser dwars door Europa hebben geleid naar het Hongaarse Gyula, dichtbij Roemenië. Leidraad vormt de noordgrens van het Romeinse wereldrijk - de Limes -, die zich aan het begin van onze jaartelling uitstrekte van de Noordzee bij Katwijk tot aan de Zwarte Zee rond de Donaudelta. Het thema leent zich bij uitstek voor een fietstrektocht door een voor velen onbekend land, dat binnen enkele jaren bij de Europese Unie zal behoren. De route doorkruist Transsylvanië met een grote boog oostwaarts over de Draculapas naar de beroemde kloosters van de Bukovina en leidt door Moldavië naar de Donaudelta. Na 1280 kilometer eindigt de route in de Romeinse havenstad Tomis, het huidige Constanta. Na de kloosters kan echter ook een deel van de route teruggefietst worden.

In Roemenië krijgt de route een totaal ander karakter. De vlakke Puszta maakt plaats voor bergketens van de Karpaten, met enkele passen tot 1250 meter hoogte. De voor fietsers geschikte wegen zijn meestal matig onderhouden, de voorzieningen onderweg beperkt en vaak sober. Men moet zich instellen op een arm land met grote tegenstellingen en zonder enige luxe in de talloze dorpjes. De wat avontuurlijk ingestelde fietser kan echter volop genieten van uiteenlopende landschappen, een overwegend vriendelijke bevolking en een rijke nog grootdeels authentieke cultuur.

De route doorkruist Transsylvanië met een grote boog oostwaarts over de Draculapas naar de beroemde kloosters van de Bukovina en leidt door Moldavië naar de Donaudelta. Na 1280 kilometer eindigt de route in de Romeinse havenstad Tomis, het huidige Constanta. Een routeverkorting, die de kloosters niet aandoet, is in beide richtingen beschreven. Deze kan behalve als routeverkorting ook worden gebruikt om na de kloosters een rondje terug te fietsen naar Vatra Dornei (met treinstation).

Aansluitende fietsroutes:
Dat Limes deel 1 en deel 2 hieraan voor af gaan, moge duidelijk zijn. In Roemenie is ook heel goed de Donau te volgen, eea staat beschreven in Bikeline's Donauradweg 5.

Aanbevolen begeleidingskaart:
Freytag & Berndt Transylvania 1:400.000

Meer info
Uw klantenbeoordeling toevoegen

U plaatst een beoordeling over: Limes fietsroute deel 3


  • Laat anderen zien hoe mooi uw route/product is en plaats maximaal 4 foto’s.

    Minimale grootte is 400px bij 400px.

Klantenbeoordelingen 1 item(s)

Fietsen in Roemenië Beoordeling door Janet (Geplaatst op 26-08-2019)
Wij hebben zomer 2019 een klein stukje van deze route gefietst (gestart in Wenen, Limes deel 2), tot aan Buru (vlak voor Cluj-Napoca). We zijn van de route afgeweken omdat we onderweg verhalen hoorden over de Transalpina pas en hier graag naartoe wilden. Het eerste deel van Roemenië, tot aan de eerste heuvels van Transsylvanië, is even moeilijk. Door het grensverkeer en het ontbreken van snelwegen zijn de wegen druk en gevaarlijk. We zijn meermaals van de grote weg afgeweken om over kleine (onverharde) weggetjes te fietsen, maar dit eindigde vaak in een modderbad en één keer zelfs in een rivier. Die gelukkig wel gewoon door te waden bleek met de fiets. Het was overigens wel mooi... In de heuvels worden de wegen rustiger, al is een drukkere weg soms onvermijdelijk. Het wegdek is soms slecht en op kleinere wegen vaak (gedeeltelijk) onverhard, maar ze zijn druk bezig om nieuwe wegen aan te leggen. De landschappen in Transsylvanië zijn mooi, maar je moet wel iedere dag rekenen op een (klein) buitje. De Buces pas is prachtig. In de dorpjes waan je je soms 100 jaar terug in de tijd. De Roemenen zijn verlegen en spreken matig Engels (jonge mensen trouwens wel), maar ze zijn wel vriendelijk. Er zijn weinig tot geen campings, maar soms mag je bij een pension in de tuin slapen. Je moet wel vaak onderhandelen over de prijs! Wild kamperen is in Transsylvanië en de Karpaten geen probleem, we hebben op de mooiste plekken gestaan. Ook water is in de bergen geen probleem. Om de zoveel tijd zijn er bronnetjes langs de weg met heerlijk drinkwater. Sommige bronnen op het platteland hebben een eismaak, maar je kan het prima drinken. Het is aan te raden om een waterfilter mee te nemen, zodat je ook gewoon water uit bergbeekjes kan filteren en drinken. De Transalpina was pittig maar absoluut prachtig. Fietsen in Roemenië is avontuurlijk, maar ook echt ontzettend mooi. Wij ondernamen deze reis op twee tour fietstjes, die veel te verduren kregen op de onverharde wegen, maar die de tocht dankzij twee fantastische fietsenmakers (eentje in Crisineu-Cris en eentje in Drobeta) prima doorkwamen.

Laatst bekeken artikelen